Brak OC sprawcy a odszkodowanie – prawnik podpowiada

Drodzy Państwo,

zauważamy często, że panuje swego rodzaju przeświadczenie, iż  jeżeli sprawca naszego nieszczęścia nie miał obowiązkowego ubezpieczenia OC a my nie posiadamy tzw. AC, to uzyskanie odszkodowania będzie graniczyło z cudem.

Nic bardziej mylnego. Zgodnie bowiem z Ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych nasze roszczenie możemy kierować do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego przez którykolwiek zakład ubezpieczeń wykonujący działalność ubezpieczeniową.

Uprawniony do odszkodowania zgłasza swoje roszczenia do Funduszu przez którykolwiek zakład ubezpieczeń wykonujący działalność ubezpieczeniową w grupach obejmujących ubezpieczenia obowiązkowe, o którym mowa w art. 4 pkt 1 i 2. Zakład ubezpieczeń nie może odmówić przyjęcia zgłoszenia szkody.

Zakład ubezpieczeń, po otrzymaniu zgłoszenia roszczenia, przeprowadza postępowanie w zakresie ustalenia zasadności i wysokości dochodzonych roszczeń i niezwłocznie przesyła zebraną dokumentację do Funduszu, powiadamiając o tym osobę zgłaszającą roszczenie.

Pamiętajmy jednak, aby:

• spisać dokładną datę i miejsce zdarzenia,
  • spisać numery rejestracyjne, numery VIN oraz marki i modele pojazdów biorących udział w zdarzeniu,
  • spisać imiona i nazwiska, adresy oraz numery telefonów (adresy e-mail) osób biorących udział w zdarzeniu (poszkodowani, sprawcy, świadkowie zdarzenia),
  • wezwać policję lub razem ze sprawcą sporządzić oświadczenie o okolicznościach zdarzenia,
  • sprawdzić czy sprawca posiada dokument ubezpieczenia (polisa OC, ubezpieczenie graniczne) i spisz numer polisy oraz nazwę Zakładu Ubezpieczeń wystawiającego polisę.

Kancelaria Prawna Turek & Wspólnicy Sp. z o.o. – Oława/Wrocław/Dolny Śląsk/Polska